MNDesign bidrar til utbygging av Sennepsfrøskolen fra Berlin

16.11.2023
Sunniva og Maria Nome Doyle i MNDesign har tegnet det nye påbygget på Sennepsfrøskolen.
Sunniva og Maria Nome Doyle i MNDesign har tegnet det nye påbygget på Sennepsfrøskolen.

Sennepsfrøskolen har mange venner, og i høst har venneflokken fått en ny internasjonal dimensjon: Maria og Sunniva i arkitektbyrået MNDesign i Berlin designer utvidelsen av påbyggene som skal brukes til de nye yrkesfaglige linjene.

Maria Nome Doyle er arkitekt, og sammen med datteren Sunniva har hun tatt på seg oppgaven med å designe utbyggingen frivillig. Maria har drevet for seg selv siden 1997, og har jobbet med planlegging og konstruksjon i eksisterende bygg i Berlin siden 2009. 

Arkitektbyrået MNDesign som ble grunnlagt av Maria i 2018, tar kostnadene forbundet med dette design-prosjektet pro bono. 

Det er første gang MNDesign involverer seg i et byggeprosjekt på Madagaskar. Maria og Sunniva setter av 22 dager til arbeidet som inkluderer levering av et første-utkast basert på rektor Noro's ønsker for utbyggingen, besøk på Sennepsfrøskolen i desember, og revisjon og konkretisering i januar-februar 2024. De vil også følge opp under selve byggeprosessen som planlegges sommeren 2024 (på avstand, dvs. gjennom jevnlig kontakt med arkitekt eller byggeleder på stedet.)

Utbyggingen planlegges som en del av markeringen for skolens 30-årsjubileum i 2024, og innebærer en betydningsfull utvidelse av skolens satsningsområder for å gi elevene konkrete verktøy for livet etter skolen, nemlig yrkeskunnskap og kompetansebevis. Elevene på KVS-Lyngdal engasjerer seg for å samle inn penger til å realisere utbyggingen gjennom sitt "Misjonsprosjekt."

Fv. Fenohasina og Noro henter inn nødvendige mål til skissen. I planleggingsprosessen har meldingene gått varmt mellom Berlin, Stavanger og Antsirabe for å hente inn nødvendig data
Fv. Fenohasina og Noro henter inn nødvendige mål til skissen. I planleggingsprosessen har meldingene gått varmt mellom Berlin, Stavanger og Antsirabe for å hente inn nødvendig data

Så hva kjennetegner utvidelsen av Sennepsfrøskolen?

Ved å koble to to-etasjes bygninger som i dag er frittstående, sammen via en leilighet og en spiraltrapp, utnyttes den begrensede plassen på området maksimalt på en måte som frigir mer plass i skolegården. Ikke minst gir spiraltrappen plass til skolens symbol – et tre som skal plantes i midten og vokse opp mellom etasjene.  

Å bidra med gode luft, skygge- og lysforhold har vært viktig for arkitektene, samt det å skape gode møtesteder, både i skolegård og i nybygg. Det planlegges det for bedre sittemuligheter i skolegården, samt uterom som vil oppmuntre til samarbeid og møter mellom elever, lærere og besøkende, inkludert flere skyggefulle områder.

- Vi har tatt utgangspunkt i skolens logo med treet og fuglene, forteller Maria.

- Fortellingen om Sennepsfrøtreet inspirerer til vekst og skaper tillit til fremtiden. Vi begynte med å se på skolen som en helhet, for å skaffe oss bedre innsikt i skolens hverdag. Dette hjalp oss å få bedre forståelse om hva som bør legges vekt på i utformingen, forteller Maria og Sunniva vil plante et tre nederst i spiraltrappen, som vil koble ulike etasjer og aktiviteter i skolen, inkludert rektors leilighet på toppen.

Rektor Noro og ped.leder Faniry er glade for å få hjelp til å bygge ut Sennepsfrøskolen.
Rektor Noro og ped.leder Faniry er glade for å få hjelp til å bygge ut Sennepsfrøskolen.

Selv om prosjektet fremdeles er i en tidlig fase, har prosjektpartene rukket å bli kjent med hverandre over Teams, og prosjektet holder tidsplanen.

På spørsmål om hva som skiller dette prosjektet fra prosjekter Maria jobber med til vanlig, svarer arkitekten at fokuset på materialer som er lokalt tilgjengelige på Madagaskar og delvis andre byggeteknikker, samt det å planlegge for et annet klima enn det europeiske, er annerledes. Ikke minst er det spesielt for arkitektene å designe for en tomt de ennå ikke kjenner, og et nokså ukjent budsjett.

Neste fase blir besøk på Sennepsfrøskolen andre uken i desember, der arkitektene får tatt nøyaktige mål, møtt med rektor Noro og Faniry, byggeleder og dem som skal bygge den nye trappen. De skal også arrangere kreative workshoper med representantene som kommer fra KVS-Lyngdal misjonsprosjekt, elever og lærere ved Sennepsfrøskolen.

God stemning på planleggingsmøte over Teams: Øverst f.v; Karianne Skjæveland fra Sennepsfrøskolens støtteforening, Maria og Sunniva Nome Doyle fra MNDesign, Noro og Faniry fra Sennepsfrøskolen, og Lea Severine Dybvig og Tuva Vidsjå fra KVS-Lyngdal
God stemning på planleggingsmøte over Teams: Øverst f.v; Karianne Skjæveland fra Sennepsfrøskolens støtteforening, Maria og Sunniva Nome Doyle fra MNDesign, Noro og Faniry fra Sennepsfrøskolen, og Lea Severine Dybvig og Tuva Vidsjå fra KVS-Lyngdal

Til slutt må vi spørre Maria og Sunniva: Hvorfor de har sagt ja til å bli med på dette prosjektet?

- Vi syntes dette hørtes ut som et spennende internasjonalt samarbeid, med utveksling mellom Norge, Madagaskar og Berlin! Det er gøy å få være involvert som arkitekt på Madagaskar, og knytte videre bånd til landet hvor vi har så mye familie historie og mange gode venner.

- At utvidelsen skal inneholde klasserom for undervisning i søm og IT, syntes Sunniva var spesielt spennende. Hun studerer til å bli lærer ved universitetet i Berlin ved siden av å jobbe deltid hos MNDesign, og i lærerutdanningen blir det lagt spesielt vekt på yrkesfag, og slik sett er kombinasjonen av utdanning og arkitektur spesielt interessant. 

- Måten skolen drives på virket svært overbevisende og godt etablert, forteller Maria.

Nordmenn som er interessert i Madagaskar og misjonshistorie kjenner nok Maria og Sunnivas far/bestefar Øyvind Dahl og bestefar/oldefar Otto Christian Dahl, som begge er kjente for sine livslange engasjement for Madagaskar innen henholdsvis kultur/kommunikasjon og språkforskning. Maria bodde selv i Fandriana frem til hun var sju år gammel, der faren Øyvind Dahl var lektor og rektor på lærerskolen der lærerne på Sennepsfrøskolen har tatt sin pedagogiske utdanning mange år senere.